• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Američka poezija danas: Antologija
    Američka poezija danas: Antologija

Američka poezija danas: Antologija

’’Raj pesnika

Za razliku od svih drugih zemalja na svetu, Amerika nema svoju prestonicu kulture ako je u pitanju književnost. Njujork je grad na koji je upućen čovek koga zanima likovna umetnost ili pozorište, ali većina pisaca i pesnika živi i drugde. Čak ni izdavaštvo nije toliko centralizovano kao nekada. Književni časopisi – a uvek se može nabrojati oko 800 onih što su u datom trenutku aktivni – objavljuju se u svakoj od saveznih država. Zato, da bi se stekla prava slika o američkoj poeziji, mora se pročitati strahovito mnogo tih časopisa. To sam i učinio 1992, kad sam priredio godišnju antologiju NAJBOLJE AMERIČKO PESNIŠTVO. Upustio sam se u to pretpostavljajući da ću biti beskrajno razočaravan, ali pošto sam iščitao stotine književnih časopisa, velikih i malih, tokom te jedne godine, otkrio sam dovoljan broj dobrih pesama, izrazito vrednih čitanja. To je upravo ono zbog čega se divim Dragoslavu Andriću i njegovoj čudesnoj, novoj antologiji. Čitao je naširoko, izabrao i preveo niz američkih pesnika u opsegu koji je odista reprezentativan.

Emerson je prvi izjavio da je Amerika naša prava tema. Ono što je imao u vidu nije bila nekakva jenkijevska predstava o patriotskom stihotvorstvu, nego sama zemlja, obrađena ili još u stanju divljine, koja se pruža između dva okeana. Naši Praoci Hodočasnici su se uputili u Ameriku da nađu Novi Rajski Vrt, te i danas bukti rasprava među političarima i običnim svetom oko toga da li su ga našli ili nisu. Možda samo pesnici mogu sa pouzdanjem reći da su našli svoj raj. Ogromna količina poezije što se i dalje piše u zemlji u kojoj, kako se pretpostavlja, dominiraju samo materijalne vrednosti – začuđujuća je i besprimerna.

Antologija Dragoslava Andrića pokazuje da je nešto od toga stvaralaštva najvišeg literarnog kvaliteta. Naravno, bez njegove izvanredne sposobnosti kao prevodioca, opseg i kvalitet američke poezije ne bi bio dostupan srpskom čitaocu.’’

Čarls Simić

Br.strana: 399

ISBN: 86-7639-721-X