• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Pun krug L. D. Trockog
    Pun krug L. D. Trockog

Pun krug L. D. Trockog

’’ Posle romana Sinajsko jevanđelje, Milan St. Protić se još jednom obreo u romanesknom svetu, potvrđujući da snaga narativa uvek proizilazi iz pripovedačkog umeća samoga pisca. Iako u ovom romanu uočavamo nekoliko narativnih tokova, stiče se utisak da svi oni vode ka samom središtu priče, u kojem se nalazi portret Lava Davidoviča Trockog, te da poput svetionika na tamnoj pučnini osvetljavaju put ka kranjem odredištu.

Istorijski i fiktivni elementi isprepleteni su tako da čitalac neće moći da razdvoji zbilju od izmaštanog, ali sa svakom novom stranicom knjige otkrivaće se pred njegovim očima horizonti meksičkih ulica… i susrešće čitalac u njima različite junake, uživaće i žestiće se prisustvujući njihovim razgovorima, ustuknuće pred njihovim ispovestima, zanemeće pred njihovim sudbinama, nasmejaće se od srca bezbroj puta, upoznaće čak i Fridu Kalo… ali jedno je sigurno – neće ostati ravnodušan. Naposletku, zar to nije najvažnije, dragi čitaoče?’’

Šifra: 185181
    999 rsd

Br.strana: 272

Izdavač: Vulkan izdavaštvo

ISBN: 978-86-10-03506-3

• Neregistrovani korisnik, 12.10.2021 06:32

• Ovaj specijalitet Ruske klasične kuhinje,Pun krug LDT,skuvan na Balkanski način,što je reko Lenjin za Sataljina,zaljutio ga je dobro za pošovaoce Leona DavidovičaTrockog.Staviti njega na À la Carte jelovnik,to je i te kakav izazov i za ***Mišelin Master šefa kuhinje(t.j.istoričara njegovog ranga).
    Pre početka serviranja(Páte Maison)kućnog specijaliteta"elementarni red nalaže da"se gosti upoznaju sa poreklom glavnog sastojka,prilozima jelu,začinima i metodama kuvanja.U svim štampanim receptima istorije Svetske Klasične kuhinje, prilog jelu ŽM(Žak Mornar)nikad nije imao nikakvu drugu ulogu osim kasapina,tj.dželata,da zakolje glavni sastojak.Master chef je za svoju pripremu(mise en place)koristio recepte duševno bolničke kuhinje.Cilj te kuhinje je da klijenti što je moguće pre umru."cilj opravdava začin"
    "Dijalog Trockog i Mornara,ruku na srce, postao je dosadan..I dosadan i naporan"su iskrene reči kuvara,koji za to zaslužuju pohvalu.Uz ŽM prilog ide seckani peršun,Suzan Agelof,koji je više dekoracija. Kuvar se ipak potrudio da istorijom nastanka mirišljave biljke pokrije te nedostatke na tanjiru u čemu je donekle uspeo.Prilog FK(Frida Kalo) je realno prezentirana već u poznatoj formi "Tart"(radodajka),koja je sa svim svojim čarima,bojama i meksičkim ukusima pokušavala da obogati sve tanjire u kojima je servirana.Fusion cousine iluzijom"intercourse with Revolucionarny Russian cousine"tj."sex it up dish" trajao je kratko,bez mnogo ljubavne kuvarske predigre.Što ono kažu"u laži su kratke noge."Na vrhuncu zadatka,valjda zbog godina i naravno svoje reputacije,ostavi je kuvar gostima da maštaju dok užurbano žvaću (rechauffè)podgrejano već staro jelo.Kuvar se nepobitno služio dobrim poznavanjem Meksika i meksičke kuhinje,ulazeći u specifične isrorijske detalje, koji su tu da podrže verodostojnost njegove kulinarske mašte.Prilog FK je malo začinio sa masnim dugo imenim Dijego Rivera,sa svojim retro ukusom,burnom karijerom i svetskom slavom.On oslikava hramove kapitalizma i komunizma.Samo da dobro plate.Njemu je dodeljen čast da bude prvi tužilac mrtvom komunističkom Sokratu i početku stvaranja iluzije meksičkog Hot Pota.Što je reko,ako se ne varam, Puškin "iluzija vredi više nego hiljadu istina".
    Nezaobilazni tradicinalni prilog jelu Natalija Sedova,kuvar je morao staviti na tanjir, iako verovatno to nije želeo.Takvi prilozi su veoma slični upotrebi kuvanog krompira.To se vidi po naj jednostavnijoj metodoi kuvanja, u vodi.Malo više slane vode,tiha vatra,bez turbolentnog vrenja i bez naročite pažnje kuvanja.Prosto ko pasulj,a ide dobro i uz njega."nit pomaže,nit odmaže"Ne mogu svi sastojci na tanjiru imati negativan uticaj na glavni LDT sastojak,pa su oboje lukavi, neverni i odani jedno drugom."našla vreća zakrpu"
    No, krenimo redom od pre početka do posle kraja ovog kulinarskog opusa,koji bi trebao da se bazira na istini."Here is truth,down on your knees..."Kao vernik i hrišćanin,kuvar se poziva na Boga i svetog Mateju da mu pomognu da dobije oprost i pokajanje od jednog mrtvog neverika,koji se drznuo da negira važnost Boga.Nož je najvažniji kuvarski alat pa se kuvar baš i nije trudio da nađe neki prikladniju molitvu pre početka kuvanja.
    Počevši od nastanka nagoveštaja rodjenja,samog nastanka i nestanka (plat de jour)LTD,recept je prepun malih sastojaka, začina,citata,dokumenata i činjenica koje gosti teško mogu zapamtiti a još manje proveriti istinsko poreklo. Većina Master šefova(istoričara)koji su pisali o LDT potrošili su hiljade pisanih stranica da analiziraju njegovu knjigu recepata,dok naš kuvar je to uspelo na 200 stranica džepnog izdanja da ispiše celu Kulinarsku istoriju komunizma."Learning curries within self certain danger because out of necessity,one has to learn from one’s enemies".Sve događaje,ličnosti,"šuma incidenata",povezani su paukovom mrežom koji ima ima samo jedan cilj.Opravdanost ekzakucije glavnog junaka LDT.
    Da je naš kuvar bio savremenik opisanih događaja sigurno bi zamenio A.Višinskog na suđenju,jer potonji je izmislio sve koristeći i silu i milu za njegov recept,što nije slučaj u umetničkom opusu našeg kuvara.Da bi došao do svoje istine boljševizma,(t.j.dobrog čistog buljona)sam kuvar bira svoj činjenične dokaze(Bouquet garni) mešajući tečnost u jednom smeru,navodeći vodu na svoju vodenicu.Ona melje bez milosti i istine i laži, pa ih trpa u iste vreće."Tell me anyway, maybe I can find the truth by comparing the lies."
    Jedna paukova nit je ispletena na već utvrđenim istorijskim lažima ali to ne umanjuje njihovu težinu u savremenom Hegemonističkom dobu gde se laž definiše kao "alternativa istina".Korišćenjem Hipnopediskom metodom kuvanja(konstantno ponavljanje)laži,laž postaje istina.Dodati još jedan susret S.M. Ajzenštajna i LDT u Meksiku 1940.g.prevazilazi i maštu Master šefova kuhinje Netflixa.
    Ipak, pored dobro ispletene mreže demistifikacije važnosti serviranog specijaliteta, jedna od paukovih niti je prekinuta na samom početku. Stojan Protić,njegov pra deda, se našao u receptima LDT kada je on 1912 posetio Beograd,i pisao o Balkanskom ratu,t.j. Hot-Pot-u.Glavni kuvari su bili 3P loža (Pašić,Pacu,Protić),bivši Anarhisti i Marksisti,a tada monarhisti."Tumvirate diktators"kako ih je opisao LDT.Lazar Pacu "ideološki vodja",Imperator Cunctato Pašić i Stojan Protić "old militant jurnalist"
    Pokušavajući da što pre završi sa večerom,Master chef je pozvao u pomoć "Matre de Hotel " 5*IMPERIAL hotela, W. Cherchill-a, da servira specijalitet i potvrdi verodostojnost njegovog recepta.Taj isti MdH je servirao jela širom sveta.Počev od Južne Afrike,Indija,Rusije i naravno omiljene Evrope.Njegova jela"alla flambe" su probali 100 hiljada drezdenaca,hiljade balkanaca,milioni evropljana, indijaca a i francuska mornarica. "Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few"kako nam je kuvar citirao svog MdH na jelovniku.
    Svi njegovi preživeli neprijatelji,postali su mu prijatelji i "vice versa" Gurmanski, nekada je obožavao Frankovu paelu,Mussolinijev rissoto,Ravnogorsku gibanicu, a mrzeo Rusku salatu,Indijski curry, Francuski buillabisse,Zagorske mlince i štrukle.A na kraju,t.j. vrhu svoje karijere, opet "vice versa"Dugačko je lista njegovih zasluga,reveri puni medalja da bi gosti imali hrabrosti da se pitaju kako je on postao MdH.Na to pitanje on je sam dao jednostavan odgovor "Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm" monkey, another doble
    Scott,place.Eh,jebiga,ostao sam bez posla. Na kraju,ili posle kraja večere,servira se naravno desert koji mora ostati trajno u sećanju gostiju,i pokriti nedostatke glavnog jela.Teatralno,naravno gosti željno očekuju Master šefa da da zadnju reč.Tu već mašta nema oslonca, jer je monolog jednosmeran, kao i njegova knjiga recepata.Mrtva usta ne govore."Ti si bio i istražitelj i tužitelj i presuditelj" Presuda je finalna.Ubica!!! Moj specijalitet je ubica,balkanskim žargonom rečeno.
    Zadnje reči našeg kuvara su vapaj, jer ta paukova nit je u njegovom srcu spojena sa glavnim junakom.LDT je ideal svih pravih revolucionara.Njegovo oružje nije bilo nož,već Pero,jedan od mnogih njegovih pseudonima.Od njegovog pera su se bojali sve ideologije,kapitalističke,staljinističko-komunističke,fašističke i monarho-apsolutističke.Njega niko nije smeo da zaštiti, jer je on morao biti ubijen od Judine ruke, misleći da jedino tako neće vaskrsnuti.
    "Tvoja najveća krivica,LD,što si pre svih,pre svih ostalih,bio prozvan da prepoznaš zlo,da ga žigošeš i ustaneš protiv njega.A nisi.Zašto LD.Zašto brate moj?"je završna misao našeg Master šefa kuhinje.Kao gost kojem je serviran ovaj specijalitet i kao profesionalni kuvar koji je analizirao njegov kvalitet probaću odgovoriti na pitanje zašto brate moj?
    Odgovor se nalazi u samom pitanju,ali ne krivica,nego zasluga.On pre svih matematičkom tačnošću prepoznao zlo,žigosao ga i ustajo protiv njega od početka svojih marksističkih shvatanja.Od izbijanja revolucije prvo u Rusiji,imperijalističke zavere Prvog svetskog rata u kome su poginuli milioni nedužnih ljudi.Srbija je izgubila najveći procenat stanovništva u tom ratu.Sa svojom Crvenom Armijom pobedivši 14 stranih armija i Belogardiskih protivnika u građanskom ratu spasao je svet od fašizma.Da je fašizam zavladao (Kornilov) u Rusiji,Evropa bi još uvek živeli pod tom ideologijom. "Should fascism come to power,it will ride over you skulls and spines like a terrific tank.Your salvation lies in merciless staggle"prvi je godinama sam upozoravao svet kojim putem istorija može otići.Jedini koji nije poklekao ni pred jednim od najvećih zločinaca u savremenoj istoriji,Uncle Joe(Staljin) koji je hvaljen više od neprijatelja nego od svog naroda,a još manje od prijatelja.To zlo je stiglo i na Balkan,koje je ostavilo traga i do dan danas.Dugačke su zasluge LDT da bi stale u ovaj text.Još uvek su dostupni dokumenti,knjige,filmovi.itd ako čitaoci žele istražiti istinu.
    Svakako,preporučujem čitanje ove knjige iako se ne slažem sa Milanom kako je istorijski opisao život jednog revolucionara kao što je Trocki.Parafraziraću mog junaka LDT kada je pročitao knjigu Borisa Souvarune o Staljinu,;"In his book on Trozky,despite an abundance of interesting quotation and facts, he him self produced the certificate of his own literary value".

Napišite recenziju za ovu knjigu i uz malo sreće osvojite