• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Snagom života srce nam tuče
    Snagom života srce nam tuče

Snagom života srce nam tuče

’’Priklonjen izvornoj narodnoj pevaniji, vrcavim duhom uronjen u lavirinte uspomena sa ružičastim ljubavnim zanosima uz blage posvete detinjstvu, zagledan u neuralgiju istorije, Dragan Vukašinović katrenima sugeriše nama i sebi punu belinu izlaznih vrata. Glatkom, počesto, ishitrenom rimom bez retuša, prepušten goloj intuiciji na momente fascinira izbirljivim stihovima. Dođe tako vreme,/ prizivam samoću i poverava se pesnik tišini u kojoj bi da dosanja san. Već u sjajno sročenoj uvodnoj pesmi otvara nam se oporuka o čednosti ponuđene lirike koja treperi i mami,/ mi dišemo život/ kao da smo jedno,/ ona je u meni, nas dvoje smo sami… Rukopisnim tragom, usred životnog podneva, Dragan Vukašinović je stihom ravnao sebe u sažetku sopstvene senke.

Ne može se zaobići njegovo telegrafisanje stihom da vođeni smo/ strepnjom/ opijeni nadom. Baš tako i jeste. I sve to nalikuje na poklonjeni pogled nečijih očiju, na osmeh ili izgovorenu reč koja za čitav život urasta u poemu koja nam dušom sekvencira životne daljine. Vukašinović peva smislenu deobu snova, on i u snovima netremice zamišlja i sluti, zagledan kao vrač u liniju neumitnog stradanja, u sudbinu kojom je obeležen na sopstvenom dlanu. Nema pevanja bez žudnje i zanosa, a sve je nekako skockano tragovima ličnih želja u kojima prizivamo umišljene inate u stilu: eh, što nismo!

Očito, Vukašinović se ne libi u pisanju da nam, bez uvijanja, predoči svoj manirizam. On želi da dogođeni trenutak u životu traje i u njegovom stihovanom (u)spomenaru nad osenčenim cvetovima belih orhideja. Njemu je važan trag u trenu, trag koji neće tugu, tren bez bolne osame, razume se, ali život je, sam po sebi, malo žešći opijat.

[…]

Pesnik je munjevito jasan u refleksu stiha, zar ne? Istorijski prasak se razlegao do naših dana: Obilić, Sinđelić, Gavrilo Princip… Podsetio me Vukašinović na romantični sentiment Branka Radičevića: Veselice, pesmo moja draga/ poznaće me kroz stihove neko/ ipak, neću nestati bez traga. Trag je bit i suština pesnikove senke u ovom slučaju. Baš ta istina sročena je pečatno sa izdvojeno strukovanim stihovima kojim bi se mogla podičiti i dečja pesmarica: Zimska čarolija; Jesenji dan; Moja tetka i Moja baka. Uramljeno bi se mogli podvući naslovi dostojni punog poštovanja u sjajnom versu ispevani: Reči; Pesma; Ljudska tuga; Slutim i Duša žena. To bi mogao biti valjan obrazac pesniku od sebe samog sebi zadat. Očito, imamo posla sa smislenim tragačem stiha koji počesto ume biti kontrolisano razbarušen u promišljanju pesme.

U Novom Sadu, Milutin Ž. Pavlov

21. juna 2018.’’

Br.strana: 151