• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Bauhaus osobno / Bauhaus personlich
    Bauhaus osobno / Bauhaus personlich

Bauhaus osobno / Bauhaus personlich

’’U ovoj knjizi o Bauhausu se govori na jedan drugačiji, osobni način, koji svojim pristupom intrigira i inspirira te otkriva mnoge dosad nepoznate aspekte života na Bauhausu.

Utjecaj Bauhausa na hrvatsku kulturnu i umjetničku scenu postojano je intrigantna i inspirativna tema. Svaki novi pokazatelj povezanosti tih dviju kulturno-umjetničkih sredina za nas je otkriće od neprocjenjivih razmjera. Tim više je uzbudljivo kada se pred nama ukaže iznimno vrijedna umjetnička građa koja na jedan novi način ilustrira veze s tom progresivnom školom, kakva je zbirka Marie-Luise Betlheim, sačuvana i
    pronađena upravo u Zagrebu. Ovu vrijednu zbirku sada nam predstavlja knjiga „BAUHAUS OSOBNO: Zbirka Marie-Luise Betlheim Weimar – Zagreb“, koja time postaje nova platforma za istraživanje doticaja s Bauhausom, primarno onim iz weimarskog razdoblja.

Marie-Luise Betlheim mlada je Njemica koja stjecajem životnih okolnosti ostvaruje prisne i intenzivne prijateljske veze s nizom važnih aktera weimarskog Bauhausa. Također igrom sudbine, ona 1927. dolazi u Zagreb koji postaje njena nova životna sredina. Sa sobom u Zagreb tada donosi i mapu materijala koji je vežu s Bauhausom i proteklim razdobljem njezina života: niz grafika, crteža, fotografija, ilustriranih pisama, skica i nacrta te bilješki i napisa njenih bauhausovskih prijatelja, među kojima se izdvajaju poglavito karizmatični buntovni mađarski arhitekt Farkas Molnár, suptilna likovna umjetnica Lou Scheper i njezin suprug Hinnerk Scheper, majstor zidnog slikarstva i voditelj radionice na Bauhausu, te nadareni mladi poljski kipar, dizajner i arhitekt Max Krajewski, višegodišnji Gropiusov suradnik. U knjizi „BAUHAUS OSOBNO: Zbirka Marie-Luise Betlheim Weimar – Zagreb“ te se umjetnički vrijedne uspomene napokon otkrivaju i iz prve ruke progovaraju o životu na Bauhausu: o pulsirajućoj kreativnosti te škole, o intenzitetu i inovativnosti njenih ideja, o vjeri u snagu umjetničkog eksperimenta, o ambicijama i očekivanjima njenih polaznika, kao i dubokoj povezanosti njenih aktera, među kojima su se razvijali prisni i produktivni, emocionalno zapleteni i zahtjevni odnosi koji su duboko utjecali na tijek njihovih sudbina i budućih umjetničkih pristupa i opusa.

Kroz tu nas dragocjenu građu u knjizi vodi niz tekstova istraživača Bauhausa, među kojima izdvajamo uvodni tekst Želimira Koščevića koji donosi zanimljivu priču o samom pronalasku zbirke, potom priloge o zbirci Hubertusa Gaßnera („Crvena kocka“) te Ákosa Moravánszkog („Od projekcija do projekta: Uz prikaze arhitekture
    Farkasa Molnára iz zbirke Marie-Luise Betlheim“). U svom dokumentarnom dijelu knjiga donosi niz izvornih rukopisa, komentara, fotografija, pisama i sjećanja neprocjenjive vrijednosti (npr. „Rukopisi Farkasa Molnára iz zbirke Marie-Luise Betlheim“, Molnárov „Život na Bauhausu“, te prisjećanja Lou i Dirka Schepera), kao i prepisku Marie-Luise s bauhausovcima Farkasem Molnárom, Maxom Krajewskim te Lou i Hinnerkom Scheperom. Središnji dio knjige sam je katalog zbirke koji uključuje reprodukcije u zbirci zastupljenih djela – Farkasa Molnára, Sándora Bortnyika, Henrika Stefána, Paula Kleea, Lou i Hinnerka Schepera, Karla Petera Röhla, Franza Frahm-Hesslera, Kurta Schwerdtfegera i drugih – čime se otkriva posebnost i vrijednost ove više nego zanimljive zbirke.

Slojevitost građe koju nam predstavlja knjiga „BAUHAUS OSOBNO: Zbirka Marie-Luise Betlheim Weimar – Zagreb“ pritom je vidljiva u svakom tekstu, reprodukciji, fotografiji ili pismu. U sinergiji pak svega prikazanog ponovno se razotkriva jedinstvenost stvaralačkog eksperimenta Bauhausa i snaga njegovih protagonista. Činjenica da je ova zbirka sačuvana baš u Zagrebu još jednom dokazuje raširenost Bauhausovih dosega, kao i rasprostranjenost mreže njegovih utjecaja.’’

Br.strana: 271

Izdavač: Upi-2am plus d.o.o., Zagreb

ISBN: 978-953-7703-01-1