• +381 (0)11 3463 072
  • +381 (0)60 3463 072
  • Pogledaj arlekine

Pogledaj arlekine

’’Svet romana Vladimira Vladimirovića Nabokova (1899-1977) prosto vrbi od junaka koji se sa manje ili više argumenata izdaju za dvojnike svog tvorca. No, ni Nabokova nije mimoišla zla kob većine pisaca koji su svoj lični život nastojali i uglavnom uspevali da sačuvaju od bolesne radoznalosti uljeza svih vrsta. Takve uljeze – prevashodno nadrikritičare i biografe – Nabokov je iskreno i svesrdno prezirao, pa vremenom postao jedan od njihovih omiljenih žrtava. Tako je u pedesetogodišnjoj romansijerskoj karijeri bivao prinuđen da dokazuje kako nije ni pedofil, ni špijun, ni homoseksualac. Umoran od bespotrebnih nadmudrivanja te vrste, odlučio je da se svojim poslednjim romanom Pogledaj Arlekine! (1974) osveti i svojim preterano lucidnim biografima. Oružje osvete je Vadim Vadimović N, glavni junak romana, a njegova priča o vlastitom životu parodična je interpretacija mnogih notornih priča o Nabokovu, opako izmeštanih na osnovu građe koju su nudili romani. U neodoljivoj igri stvarnosti i imaginacije Nabokov piše pricu o junaku koji opet, ispisujući vlastitu biografiju, nesvesno potkrada život nikog drugog do Vladimira Nabokova. Mnogi su istraživači pedantno nabrojali očigledne podudarnosti i razlike između životnih priča Vadima Vadimovića N. i Vladimira Vladimirovića Nabokova, a jedna od najbitnijih razlika se tiče naratorovog stava prema umetnosti proze: Nabokov je svoj odnos prema onome što nazivamo cinjenicama pokazivao mnogo puta ponovljenom tvrdnjom da reč stvarnost uvek treba pisati pod znacima navoda.’’

Šifra: 194499
    620 rsd

Br.strana: 376